Giftas

Härom veckan sa en kompis till mig, alldeles uppspelt sådär:
"Har du hört! Daniel och Victoria ska gifta sig!"

Eftersom jag är fullständigt hopplös på namn och relationer och sånt, och eftersom min kompis var så sprudlande över det, så utgick jag helt enkelt från att Daniel och Victoria var gemensamma bekanta som jag hade råkat förtränga. Less som jag är på att behöva säga "joehsåatteh ja e ju så kass på namn å ansikten, men visst var det dem vi träffade på den där festen hos JAMEN GU VA HETER HON DÅ jamen du ser ju...", så tänkte jag att jag helt enkelt skulle försöka mörka undan allting och se om poletten trillade ner med tiden.

"Jaha, men vad roligt! Ja, det var väl på tiden..."
"Ja, visst var det!"
"Jaha... öh, fick du veta det nyligen eller? Var det de som berättade?"
"Nej, men det stod ju i tidningen!"
"Ja, det var som rackarns! Öh... tror du att vi får komma på bröllopet då?"


Joråsåatteh.
     Aldrig har det svenska kungahuset varit mer folkligt än nu. (Eller, det har väl varit bröllop och sådär förut, men det var oändligt långt före min tid.) Aftonbladet har omröstningar om det är Rätt att prinsessan gifter sig med en "man av folket." Den 2 juni sänder SVT dokumentären Hans kungliga höghet Daniel Westling.
     Året är 2009.
     Och det gamla tugget om huruvida vi ska ha kvar kungahuset eller inte är uttjatat, för alla under 50 vet att vi inte ska det och väntar bara på att Naturens Ordning ska ta hand om de som tänker annorludna. Och dessutom är det svenska kungahuset ganska coolt sådär, för när det var tjafs med kungar versus borgarklassen i hela Europa så steg de svenska kungarna åt sidan och sa "klart som korvspad att folket ska ha mer inflytande!" och på så sätt är det faktiskt en ganska så demokratisktt präglad symbolik som vår monark bär upp, och att det kostar sjuhelsickes mycket pengar sägs ju komma tillbaka via PR för Sverige. (Jag vet inte riktigt hur det går till, men jag misstänker att kungen ibland åker till Tyskland och gör tvättmedelsreklam eller nåt.) Varför man nu skulle marknadsföra kungahuset, när alla utom en viss regering vet att det coolaste Sverige har att komma med är typ världens renaste miljö. Vilken å andra sidan lär avskaffas långt innan kungahuset gör det.

Idag står inte kungahuset för demokrati. Idag står kungahuset för Stureplan. Jag wiki-sökte lite på han Daniel och tycker han verkar vara en hyvens prick. Men han ser inte ut som en hyvens prick. Han ser ut som en brat. Bara det att han ser ut som en brat, säger tillräckligt mycket om vad det är som gäller. Att kungahuset handlar om Stureplan, beror mycket på att en viss sessa figurerat så mycket i skvallerpressen. Att skvallret om denna sessa nått pressen, handlar om att det finns folk som gillar att skvallra. Inte för att de får pengar, inte för att de är elaka. Utan för att de vill känna att de Är Med. Om det de skvallrat kommer i Se&Hör, är det som att de liksom är en del av gänget.
      Samma mekanism lär ligga bakom att kungen varje år får en hel massa konstiga presenter av folk han inte känner. Gamlingar som helt plötsligt får för mig "nä, han kungen är en så fin snubbe, det är nog bäst jag ger honom ett av mina sommarhus!"
      För att Vara Med, liksom.
      Dessa hus är väl inte riktigt inräknade i det där apanaget (Roligt ord! Weeeee! Skansen! Kung Louie!) som kungen får för att vara kung. (Och troligen skiter knäck för att förtjäna, annat tror jag inte. Sen att det finns andra som skiter både knäck och dajmkola är en annan sak.) Men nu snackas det om att pappa kungen väl inte ska behöva betala sin sessas bröllop, och då blir jag faktiskt upprörd på riktigt. Det är väl för bövelen inte så att gubben lider ekonomisk kris? Det är väl inte så att han måste spara undan lite extra kosing ifall han skulle bli varslad? Det är väl inte så att han extraknäcker på Metall för att få ihop det? Han kan säkert inte ens stava till lågkonjunktur, tänkte jag säga, men det var bara plumpt.
    MEN HAN KAN VÄL FÖR BÖVELEN SÄLJA ETT SOMMARHUS ELLER TVÅ, GUBBARNA HAR SÄKERT REDAN GLÖMT DET!
     Ty det finns andra som extraknäcker på Metall för att få ihop det, och som säkert skulle se att deras skattepengar användes lite bättre.
     
"Nej" skrattade min kompis. "Jag tror inte vi får komma på bröllopet."

Kommentarer
Postat av: Francine

Kan berätta att man hade tänkt dyka upp till en öppen arkivering som roster.se har måndagar.. och tids optimist som man är så släntrar man in typ två minuter innan arkiveringen är över, och ser att oj, alla sitter vid datorer och ignorerar det faktum att någon just har släntrat in.. Så jag vänder klacken och går igen.. Ähhmm jag kan får andra jobb[ska ge det ett försök igen nästa vecka]



Men ingen konkurrent för att man är kvinna säger du;) haha för rätt pengar kan man väl spela man.. eller vad jag ljuger skulle spela man för småslantar också hahah..

Nä du, har inte kommit på hemligheten än men lovar att dela med mig, om du gör samma förstås..!

Postat av: Samson

"det coolaste Sverige har att komma med är typ världens renaste miljö."



och piratebay

2009-03-04 @ 12:31:58
URL: http://www.savepunkt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback