Det är alltid dyrare på tåget!

Så var man arg på SJ igen.
      Ni vet de där automaterna de har, där man kan snabbköpa biljetter till kortare resor? Härom månaden vägrade en sådan fungera när jag skulle köpa min Sthlm-Uppsalabiljett. Jag råkade ha lite tid på mig just den gången och gick och köpte en biljett manuellt istället. På tåget frågade jag vad som hade hänt om jag inte hade kunnat köpa min biljett från automaten. "Ja, du får köpa en av mig på tåget istället", säger sadistkonduktören.
"Till samma pris?"
"Nej, det är alltid dyrare att köpa på tåget."
"Men om automaten inte fungerar?"
"Vi har lite problem med anslutningen till banken ibland."
"Och är det mitt ansvar?"
"Nej, det är bankens."
"Men ni är ju min kontakt med banken."
"Ja."
"Så... i automaten kostar det 66 kronor."
"Ja, och på tåget kostar det 140!"
"Men..."
"Det är alltid dyrare på tåget!"

Så när jag skulle hem från Stockholm igår, efter ett av knäppaste roligaste gigen nånsin (rapport kommer!), vill såklart automaten inte fungera. Två gånger drar jag mitt kort. Två gånger är det KÖPET AVBRUTET. Tåget går om nån minut, vi vet alla vad som händer när man kommer rusande i sista stund. Jag tänker att det är i slutet av månaden, pengarna kanske är slut på kontot (fast jag dubbelkollat samma dag att det ska finnas kvar, etc.) Så okej, konduktörerna har redan fastslagit att de inte går att prata med. Det får bli toaåk.
    I 52 minuter sitter jag på en äcklig toalett med dimmat fönster så man inte kan titta ut. Som att man inte mådde tillräckligt illa redan, liksom.
     Och kommer hem till Uppsala, och kollar om det verkligen drogs några pengar för en biljett.
     Det hade det inte.
     Det hade dragits pengar för två biljetter. Som jag inte bara inte fick och därmed fick åka toalett. Det är nu dessutom nånting jag inte kan dra av som arbetsresa.

Jag tror jag ska skaffa sånt där pendlarkort deluxe. Då blir man bjuden på kaffe på tåget. Sen ska jag från och med nu alltid åka toalett med en kopp kaffe och lite åksjukepiller. När inget annat återstår kan det vara mycket helande att hämnas.


Kommentarer
Postat av: Jakob Isaksson

Tjena! Känner igen mig i ditt snoppinlägg. Garvade ihjäl mig då jag just hade haft en liknande diskussion med en vän! Missa inte Taiji på måndag nu 19.00!!

Postat av: Jonas

Hahahaha! Jag drog också ett toaåk när jag åkte hem från sista springsteenspelningen i juni. Lyckades hitta nåt tåg som skulle långt norrut och frågade konduktören om det stannade i uppsala och det gjorde det ju såklart. Undrar om han blev förvånad när han inte hittade mig på tåget..

2009-07-17 @ 19:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback