Micke, pillevippen och fejsboken

Idag står det i Aftonbladet om att Micke är arg. Han har tydligen poserat naken på en fest, blivit fotograferad av någon filur som sen skickat in bilderna till nån skvallertidning, och nu vill Micke stämma tidningen.
(Som en parentes i sammanhanget – det är därför det står inom parentes – kan nämnas att det lite längre ner står om att domstolar fortfarande anser att flickor som våldtas får skylla sig själva.)

Stackars Micke. Han hade nog ingen aning om att det på den sortens fester han går på finns folk med baktankar. (Han hade kanske glömt att han skrev i kvällspressen om alla de som får betalt av journalister för att smyga på honom och skvallra om vad han gjort under dagen.) Han tänkte nog att det var varmt och klädde av sig, och att fotografen nog bara ville ge honom en komplimang. Han beklagar nog att han inte hann ta bort handduken från pillevippen så den snälla fotografen fick en riktigt fint litet minne från partykvällen.
(Nu ska det sägas att detta var en artikel i Aftonbladet. Jag är ganska övertygad om att Aftonbladet fabulerar ihop sina egna artiklar när de känner för det. Därför anser jag, i princip, att vare sig Micken eller pillevippen i artikeln över huvud taget behöver ha så mycket att göra med en viss skådespelare, som såklart oavsett omständigheterna bakom fotograferingen har helt rätt i sak.)

Hur som helst får detta mig att tänka om den då och då uppflammande hysterin kring facebook. När facebook exploderade var det en jäkla massa skriverier om hur farligt det antagligen var. Nån forskare uttryckte sig bekymrad över att ”folk numera gav varandra zombiebett på facebook istället för kyssar.”
Personligen är jag mer bekymrad över att folk numera kallas för forskare när de får utrymme i kvällspressen och inte när de faktiskt har tagit sig tid över att fundera på nånting.
Hur som helst rytkas det att det ställdes till med stor fest på kvällspressen (jag tror inte de är konkurrenter egentligen, jag tror de har ett ont samarbete och träffas i obskyra lokaler och lägger upp strategier) när nån upptäckte att det står i facebooks användaravtal att facebook äger rättigheterna till alla bilder som publiceras på sajten. Och att man därför kan råka illa ut, etc etc.

MEN LÄS ANVÄNDARAVTALET DÅ FÖR HELVETE! Du skulle aldrig publicera en massa bilder i till exempel en tidning utan att noga läsa igenom kontraktet. Fatta att nätet är en plats där människor agerar och interagerar, precis som i den så kallade riktiga världen!

Jag menar, i och med att facebook blev stort blev det plötsligt väldigt obehagligt att gå ut och festa. För när klockan hade jobbat in sig på de där timmarna då det kan hända saker som resulterar i roliga bilder, då var det alltid nån bitter jävel som skulle slita fram en kamera och dokumentera alla de där som hade roligare än de själva, och gapa ”NU HAMNAR DU PÅ FEJJAN!”
Personligen skulle det aldrig falla mig in att publicera en bild på någon annan NÅNSTANS om jag inte visste att personen på bilden var helt ok med det. Oavsett vem som sen äger rättigheten till bilden.
Att sen sajten faktiskt är precis allt det man alltid sökt i ett community är ju bara gyllene. Jag tycker det är grymt att slippa alla lunar-pro och dumheterna man varit tvungen att stå ut med för att man vill ägna sig åt nån slags millenieadekvat umgängesform. Att detta inneburit att folk inom större åldersspann än 10 år hittat en mötesplats är ju inte sajtens fel. Och jag är säkert naiv, men jag har inte uteslutit att den där klausulen bara finns där för att sajten inte ska kunna bli stämd.
Det är som vanligt inte nåt företag som är det egentliga problemet. Det är de rövhål som utgör
75% (idag är en bra dag) av mänskligheten.

(Som en parentes i sammanhanget – därav de där bananerna före och efter den här meningen – kan nämnas att Aftonbladet idag skriver att domstolarna fortfarande verkar tycka att flickor som blir våldtagna ofta får skylla sig själva.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback