Back in the loop

Idag var jag på arbetsförmedlingen. Det var som det brukar. På Arbetsförmedlingen vill de helst kalla alla för personliga assistenter utan utbildning men med erfarenhet, allt annat är för svårt.

"Jaha, jag ser att det står en massa saker här sen tidigare som du kan. Vad konstiga saker det står."
"Ja... jag får ju inte stå som utbildad skådespelare, men alla ämnen som ingår i en skådespelarutbildning får jag hävda att jag kan."
"Ja men då kan du ju hitta på vad som helst."
"Nej, alltså, alternativen är sådant som redan ligger i er dator, för att arbetsgivare kan efterfråga det och det är relevant."
"Jaha... rikssvenska, vad är det för nåt?"
"Ja, alltså, svenska utan dialekt. Standardsvenska."
"Vad är det?"
"Ja, det är sånt som vi tror att vi pratar i Uppsala."
"Var pratar man det då?"
"Egentligen finns det inte på ett speciellt ställe. Det är mer en slags generalisering av svenska..."
"Inte ens i Svenska Akademien, pratar de inte ens rikssvenska där?"
"Eh... nej..."
"Varför står det här då?"
"För att det finns som skolämne, och för att det är rejält viktigt att jag kan det för vissa jobb jag söker."
"Men om det inte finns - ska vi inte bara ta bort det från meritlistan då?"


Kommentarer
Postat av: Sverker

Jag vill verkligen att vi har en arbetsförmedling. Men det känns som att när människor hamnar där, sker en tydlig förändring av deras inställning till människor. Jag har blivit så fräckt och arrogant behandlad där, trots att jag skött mig till punkt och pricka och bar behövde deras tjänster för att skriva in mig - inte söka jobb. Jag bävar för den dagen jag måste dit.

Postat av: Liza

Jag ser att du har öppnat upp det nya året med riktigt efterlängtade blogginlägg. Jag undrar när en filmatisering av Arbetsförmedlingen blir aktuell? Det borde finnas material runt om i landet så att det blir en långkörare i klass med Dallas. Ge aldrig upp och tro för all del inte att det är över - Arbetsförmedlingen slutar aldrig att överraska dig!

2009-01-19 @ 23:00:09
URL: http://lizelus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback