Saablar!

Förlåt Göteborgskan.

Men nånting måste man ju göra för att hitta nya läsekretsar.

Så Saaben är på väg att försvinna, och det är ett jävla liv, och stackars Trollhättan, och stackars Sverige, och stackars BM och dumma Maud, och så vidare.

Och det är ett himla tugg om huruvida staten ska gå in och hjälpa Saab eller inte, men ärligt talat verkar det egentligen inte vara någon som vill att den ska göra det. Utom möjligtvis folk i Trollhättan, men de får ju å andra sidan vara med på film, så liksom varför gnälla?
     Att det sedan blir ramaskri när ett amerikanskt bilföretag av storleken Brontosaurus inte riktigt bryr sig om lilla Trollhättan är mest ett pinsamt bevis på att det aldrig någonsin var någon som fattade läget.
     Saab har aldrig varit ett välgörenhetsprojetk för Trollhättan. Saab har varit ett företag vars främsta syfte är att dra in stålar till de som en gång startade det, och när det blev uppköpt av ett större företag så gick affären igenom för att det gav klirr i kassan för en massa gubbar (mestadels gubbar) däruppe. Aldrig någonsin fanns en tanke på lilla Trollhättan.
     Personligen tycker jag att Trollhättan ska tacka för tiden. Bilindustrin sådan den ser ut idag är sedan länge dödsdömd, den har levt på lånad tid. Förra generationen har lånat bilismen från framtida generationer som ska andas in avgaserna, och låntiden nu är slut och det är payback time var liksom ganska oundvikligt. Arbetstillfällena både i västvärlden i stort och i Trollhättan i försivnnande litet har hjälpt till att bygga upp den välfärd som trots allt fortfarande finns kvar, och pengarna är väl investerade.

Det är liksom inte så jävla mycket att gnälla över.

Förutom att det, förstås, är för jävligt och en massa personliga tragedier och annat sånt där.

Det anmärkningsvärda i det hela, är väl egentligen att General Motors redan i början av 90-talet lanserade en alldeles lysande elbil. Den blev omåttligt populär, den blev hetast i Hollywood, filmstjärnor erbjöd sig att gratis tala sig varma om den. Bilen sålde slut direkt - och pang boom kallade GM tillbaka den. Gick lite för bra, helt enkelt. Såldes lite för få bensindrivna, helt enkelt.
     Om Saab för 15 år sedan hade satsat på elbilar, hade de garanterat bazzat marknaden idag.
     Men det kunde ju inte Trollhätteborna bestämma.
     För det bestämdes i USA, av mestadels gubbar.

Precis som bilismen, är kapitalismen nånting vi har i lån av våra efterkommande, och nånting förra generationen har i lån av oss. För hela systemet är en bubbla som förr eller senare kommer att spricka, och det intressanta blir att se hur mycket av den relativa välfärd som avkastningen ändå gett upphov till, som faktiskt går att rädda.
   
I en annan tid i en annan värld kanske det kommer en tid då Trollhättan bygger en bilindustri där de som tar ansvar för arbetarnas väl och ve också är de som tar besluten. Där ansvar istället för pengar leder till makt.
      Men till dess är det bara att säga Saablar också, och hoppas att nån nyrik kines får för sig att Saab nog vore en fin bil att bygga i Kina.

Vad det nu hjälper Trollhättan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback