Efter den vänliga hälsningen

Så. Jag ringde till försvarsmakten, jag krånglade en massa hit och dit i telefon, och gjorde mig allmänt impopulär. Jag vet inte hur det är med er, men jag tycker det är extra jobbigt att vara i onåd hos militärer.
      Sen VET jag att snubben jag pratade med, sitter i samma rum som där jag en gång gjorde en övning, i vilken jag spelade en värnpliktig som utsatt en kvinnlig värnpliktig för sexuella trakasserier. Den gången var det befälsutbildning, och det var en mycket taggad blivande officer som spände ögonen i mig och med sin myndiga militärstämma förklarade ett och annat på tema moral och mänsklighet.
     Och nu är jag alls inte en skådespelare som pysslar med såna där blanda-ihop-privat-och-roll-tekniker i onödan, men nånstans är jag övertygad om att det finns några delar av psyket som inte alltid hänger med i svängarna.
     "Jag menade inget illa, jag tyckte bara hon hade fina bröst!" var jag nära att svara när militären suckade åt att jag inte hade koll på mina viktiga papper.

Så. Jag fick fram mina papper, jag fick till och med militären att skicka dem direkt till Alfakassan. Beklagade mig för en kompis, som glatt kvittrade "Men oj vilken otur, visste du inte att de har tagit bort rätten till ersättning över skollov?"
     Allt i onödan, med andra ord. (Jadå, jag har dubbelkollat.)

Så funkar det alltså numera.
     Moderaterna var det enda rikdagsparti som inte ville höja studiemedlet.
     De har dessutom tagit bort studerandevillkoret, samt inför regeln att man även om man har ersättning på grund av att man uppfyllt arbetsvillkoret, inte ska få ersättning på somrarna. Om man har arbetat ihop en rätt att få a-kassa om man blir arbetslös, förlorar man alltså den rätten om man studerar. Att studera är att straffa ut sig från skyddsnätet.
    
    

"Hej medborgare
Enligt §1 kapitel 1 i vårt ideologiska program, ber vi dig vänligen avstå från studier om du är fattig. Detta eftersom du när du börjar plugga måste vara säker på att fixa din ekonomi när studierna upphör (och du dessutom troligen måste skaffa nytt boende), vilket du antagligen inte kan i nuläget.
     Vi föreslår att du istället känner dig tvungen att ta ett jobb på vår nya frampressade låglönemarknad, vilken har till avsikt att gynna de rika samt höja inflationen.

Med Vänlig Hälsning
Fredde"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback