Att göra saker för Engla (Eller I väntan på griftefrid)

Ja, det är stiltje igen och hej och hå, och anledningen är att kag repar ungefär 30 timmar i veckan vid sidan av studierna och kommer hem och stupar i säng och därför har bortprioriterat bloggen, men eftersom bloggen de senaste månaderna har handlat mer om huruvida jag skriver i den eller inte, än om nånting som faktiskt är att skriva om, så har jag försökt bespara er den harangen, och bara låta bloggen vila i frid för att sen återuppstå efter premiären.

Men asså ibland blir man bara så jävla förbannad.

Mitt SMS-minne är nu fullt, och framåt kvällen har mobilhelvetet börjat avvisa SMS som kommer in. Anledningen är att jag har fått en massa meddelanden om att det ikväll ska tändas ett ljus för Engla.

I Sverige begås cirka 100 mord per år. Ett tiotal av dem är mot barn. (Källa wiki, men wtf.) Det ovanliga med just det här fallet är förvisso att gärningsmannen inte kände offret, och det är såklart spännande att leka amatörpsykolog och klura på vad snubben har i skallen egentligen, och sådär. Men det som gjort att just det här har uppmärksammats, är en rad journalistiskt tacksamma detaljer. Förutom ett namn som ger associationer till små söta änglar, så har det ju kommit fram att snubben hade barnporr på datorn, att han fanns i polisens straffregister, och han kan knytas till andra uppmärksammade mord, och att hans bror talar ut i pressen, och hej och hå. Detaljerna bara ramlar in, och rubriksättarna måste ha haft julafton hela veckan.

Det är alltid lika absurt när en enskild händelse rör ett helt land. När man har två tysta minuter för några tusen människor i en skyskrapa, men undviker att tänka på miljoner svältande barn. När kedje-sms uppmanar till ljuständning för ett enda barn, när så många andra och etc etc.

Det mest upprörande i eländet, tycker jag som vanligt är kvällspressen. Om jag tillhörde Englas anhöriga, skulle jag inte vilja se hennes ansikte tillsammans med löpsedlar som är menade att kittla fantasin och skapa associationen att hon säkert våldtagits också.

Jag tänker inte tända ett ljus ikväll. Det känns inte äkta. Men jag tänker jävlar i havet visa Engla den respekten att jag låter bli att köpa någon kvällstidning.

Kommentarer
Postat av: Tilda

Festligt! Någon som, åtminstone vid första anblicken, tänker ungefär som jag. Det är ganska sällsynt.

Rock on.

Postat av: Frankie

Jag håller med till 100%. Medierna pumpar ut nyheter som mer liknar skvaller och annat förtal (Aftonbladet och andra kvällstidningar) och säger att det är deras plikt. Var det deras plikt att skriva att Anna Lindhs misstänkte mördare försökt äta upp sina kläder i häktet? vafan va det?

2008-04-26 @ 12:20:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback