Mitt nya husdjur

Idag när jag kom hem från en lång dag i skolan, som inte ens blev rolig fast jag kom på att min kurslitteratur har skrivits av självaste Shakespeare, så upptäckte jag ett stort lurvigt djur i min säng.
Till en början blev jag lite konfunderad, mest för att jag var osäker på vad för sorts djur det var. Det var för stort för att vara en hund, men lite för litet för att vara en elefant. Det var för lurvigt för att vara en jättesköldpadda, men hade för lite hår för att vara en sån där som i Star Wars som säger "NNNNGGGHHHHÖÖWWW".
Sen insåg jag vad det var, och jag blev alldeles lycklig.
Ända sen förra sommaren, då monsterhästen försökte kasta av mig ute i Knutby och jag överlevde och insåg att jag äntligen hade blivit Man, har jag velat ha en egen häst. Och nu hade jag fått en! Jag förstod ju att det var Jonatan som läst mitt senaste inlägg och fått dåligt samvete och gått och köpt mig en häst, som han hade stoppat ner i min säng för att överraska mig!
Så jag gick fram för att klappa min pålle, som jag redan hade döpt till "Den stora svarta krigarhingsten som i rasande fart för konstnärsninjan över slätterna i hans krig mot moderater och annat avskum" (men jag hade tänkt kalla den Alfhild), så upptäckte jag att det inte alls var en häst!
Det var istället den största och vidrigaste spindel jag sett i hela mitt liv.

Jag är vanligtvis inte alls rädd för spindlar (då är till exempel råttor mycket värre, och sådana finns också här, men jag har redan införskaffat världens spejsigaste råttfälla i modern plast. Jag har dock inte klurat ut hur man laddar den än...), men nu sprang jag skrikande ur rummet.

Stod och laddade ett tag, samlade mod, gick in igen - och spindeln var borta. Vilket var ännu värre än när jag såg den. Så jag letade ett tag, lyckades skaka ur den ur kudden där den hade letat sig in, jagade upp den på täcket och bar ut hela täcket i köket och skakade ur den.
Sen stängde jag dörren.
Sen vågade jag inte gå ut på två timmar, av rädsla för att snubbla på spindeln och bryta benen och bli liggande och frysa ihjäl på det hårda kalla stengolvet.

Sen kollade jag Uthyres på blocket för typ tionde gången för dagen, men det fanns inget då heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback