I ett stort och vackert hus...

... bor jag.
I ett litet källarrum på ungefär 12 kvm. Här i källaren bor en jättespindel, en till student och med största sannolikhet x antal råttor eller möss. De sistnämna är inga problem, och spindeln har jag börjat vänja mig vid. Studenten är i grunden snäll och ganska soft, och det är ju inte hans fel att jag inte trivs med att dela kök (eller vad man ska kalla det), toa och dusch med någon annan.
I det som inte är källare i det stora vackra huset bor en småbarnsfamilj. De hyr huset eftersom mannen är från annat land men anställd i Sverige. De betalar flera tusen mer i hyra varje månad än vad huset rimligtvis kan kosta att driva. Utöver det betalar de betydligt mer i ersättning för el och dylikt än vad räkningarna kostar, så redan där har kvinnan vi hyr av gjort en ganska bra hacka. När familjen skrev på kontraktet krävde kvinnan dessutom mer i hyra än vad de kommit överens om. Ovanpå det var den utlovade verandan, det utlovade extra badrummet, samt den utlovade tvättstugan inte där när famlijen kom, och de har inte dykt upp än. (Nu får familjen tvätta i vårt duschrum, vilket resulterar i kallt vatteni duschen...) Inte heller hade familjen fått reda på att källarvåningen skulle hyras ut. lägg på det att bara ett av låsen på ytterdörren fungerade (och försäkringen därmed inte gäller), och att famlijen fick ställa till ett jäkla liv innan hon gick med på att fixa det.
Kvinnan som hyr ut huset arbetar vid UD. Hon lyfter alltså en bra lön, och eftersom hon jobbar utomlands betalar hon betydligt lägre skatt. Utöver detta har hon alltså en stor fin villa som hon hyr ut med god förtjänst - och utöver den förtjänsten tar hon extra förtjänst på att hyra ut källarvåningen till studenter som inte har något annat val.
Jag betalar 3 000 i månaden för mina 12 kvm.
Ett icke fungerande bredband ingår.

Och det intressanta är: detta är inget ovanligt. Jag har hört hur många historier som helst om folk som har det på samma sätt, och det lustiga är att just människor som arbetar hos UD är kraftigt överrepresenterade som hyresvärdar!


Jag har inget emot att det finns rika människor. Jag tycker att det är en demokratisk rättighet att försöka bli rik. Den som drar ett stort strå till samhällsstacken, ska också ha rätt till ett visst materiellt välstånd. (Sen att de felsta välbetalda jobben kanske inte är alltför samhällsnyttiga, är en annan diskussion.) Jag tycker det är ett tecken på styrka hos ett samhälle att man dessutom kan välja att leva ett liv med lägre materiell standard - ha så man klarar sig, jobba lite mindre, etc.
Jag anser att det är nånting positivt att människor väljer olika, och jag tror det är ofrånkomligt att människor som gjort liknande livsval söker sig till varandra, och att det på så vis uppstår någon slags klasstillhörighet.

Men.
Jag är inte okej med att de som Har, använder detta övertag till att ta av de som Inte Har. Fenomenet existerar, det är inte bara tom retorik.
Folk får vara rika, folk får vara fattiga, men när de rika använder sina pengar till att sätta de fattigas i situationer där de måste ge de rika pengar, kan jag ibland bli sugen på att bara putsa upp den gamla giljotinen och låta huvuden rulla.
Ocker är inte en småcharmig liten grej som man väl har lite sådär rätt till tihi tihi.
Ocker är bland det vidrigaste som finns, det är ett systematiserande av utsugning och det är i sanning alla andra brotts moder, då det i förlängningen är just människor som på ett eller annat sätt försatts i ockersituationer, som blir tvingade till så kallade överlevnadsbrott.

När jag jämförde hyran på min lägenhet som jag nu hyr ut i Uppsala med vad andra tar för liknande lägenheter, insåg jag att jag hade kunnat plocka ut 1500 spänn extra i månaden utan att det vore speciellt uppseendeväckande. Jag gör det inte, eftersom jag antagligen inte skulle sova speciellt gott om nätterna om jag betedde mig på ett sådant sätt.

Brecht hade en poäng när han sa att först kommer brödet, sen moralen.
Men det finns de som har både bröd och vin och mer därtill, och som ändå är totalt ryggradslösa.
Det samhälle som jag drömmer om, skyddar oss som förvisso har bröd men knappast mer mot dem.

Kommentarer
Postat av: Samson

Du har helt rätt. "Man får vara rik, men man får inte utnyttja det för att göra sig rikare" är nog en mkt smartare lösning än min. Jag hoppar direkt till giljotinen och tycker ingen ska få vara rik ens en gång =) jag ska se över mina åsikter, återkommer om några veckor...

Postat av: Sverker

Det är din förbannade skyldighet mot dina medkamrater i förnedringen att anmäla detta. Dels får du tillbaka pengar av hyresnämnden, dels stöttar du andra.

2007-10-03 @ 20:31:33
URL: http://www.vinylheter.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback