STOR POESI sista delen

De avslutande dikterna i Nothoxors samling The Dogs.


THE DOG XXXI
------------
Hunden springer, springer!
Efter bollen, snabbt!
Hämtar bollen.
Lunkar tillbaka.
Tröttnar halvvägs.
Släpper bollen.
Glömmer bort vad poängen är.

Bryr sig inte ens.
Ett dugg.

THE DOG XXXII
 -------------
Hunden står på ett tak.
Och tittar ned.
Allt är långt borta.
Hunden tänker.

Allt jag ser tillhör någon annan.

THE DOG XXXIII
-------------
Hunden tänker.
Jag tänker.
Tänker hunden.
Alltså är jag...
En tänkande hund.

THE DOG XXXIV
-------------
Hunden blåser upp en ballong.
Oj, så jobbigt det var.
Hunden tar igen sig lite.
Sen tar hunden igen sig lite mer.

THE DOG XXXV
------------
Hunden har ont i fötterna.
Tänk, tänker hunden.
Så det kan vara.

THE DOG XXXVI
 -------------
Hunden funderar.
På att städa.
Allting funderas ut.
Nu har hunden funderat klart.
Men är alldeles för utmattad.
För att orka städa.

THE DOG XXXVII
--------------
Hunden sover.
Bort ett år.
När hunden vaknar.
Är allt som vanligt.

THE DOG XXXVIII
-------------
Hunden önskar.
Att han var en annan hund.
En som inte var lika dum.

THE DOG XXXIX
 -------------
Hunden tänker.
Jag är en öde ö.
Bland andra öde öar.
Men ibland åker jag ut med min flotte.

THE LAST DOG
------------
Hunden skriver dikter.
Om hundar.
Som skriver dikter.
Om hundar.
Som skriver dikter.
Om hundar.
Som skriver dikter.
Om hundar.
Som skriver dikter.
Om hundar.
Som mår dåligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback