I den egna härden

Efter att tre dagar i rad ha vaknat av att jag fryser, tänkte jag att det kunde vara en idé att kolla vad temperaturen i rummet egentligen låg på.
Visade sig att den låg på 18 grader. Ganska mycket för lågt, tänkte jag, och gick ner till bostadskontoret för att påpeka at tdet faktiskt står på mitt kontrakt att jag betalar för värme.
- Ja... vi har som målsättning att hålla 20 grader, mumlade nån halvsovande extrajobbande säck potatis som satt i kassan.
LIKSOM 20 GRADER?! VAD ÄR DET FÖR JÄVLA MÅLSÄTTNING?!
- Ja, men nu är det alltså inte 20 grader, det är 18 grader i rummet. Och iskallt i badrummet.
- Ja... då åfr du skriva en lapp.
- Kan ni inte bara höja värmen?
- Nej, du får skriva en lapp och berätta vad felet är, så kommer någon och tittar på det inom några dagar.

Jag blev fett förbannad. Jag behöver inte nån jeppe som kommer och tittar på mitt rum och konstaterar att det är kallt. Jag behöver värme, vilket jag påpekade.

- Men vi måste se VARFÖR det inte är varmt.
- Därför att elementet inte blir varmare än ljummet.

Jag sa att det var akut, nämnde för säkert femte gången att alla mina korridorare sa samma sak, fick medhåll av killen bakom mig i kön som kommit av samma anledning. Drog till med att jag arbetar med rösten som verktyg på min utbildning och inte får ha för kallt när jag sover (det var nästan i alla fall en liten smula sant), och lyckades få löfte om att det skulle koma en snubbe som inte kan göra nånting redan samma dag!

Snubben kom.
- Det är 18 grader, konstaterade han.
- Precis.
- Vi har som målsättning att hålla 20, så...
- Men nu är det alltså inte 20.
- Nej... jag undrar VARFÖR.
- För att elementet inte är varmt? Alla mina korridorare säger samma sak...

Han sa att han ju faktiskt kunde täta fönstrena. Redan nästa dag kunde han komma och täta fönstrena. Jag nöjde mig med det.

Idag när jag kom hem låg en lapp på golvet som intygade att arbetet var utfört.
     Termometern visade på 17 grader.
      Nu sitter jag här i i långkalsonger och fleecetröja och skriver medan värmeljusen flämtar.
    
Jävligt hippt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback