DET ÄR INTE BARA MORMOR SOM GRÅTER

eller
JULEN PÅ LANDET


I KÖKET:

Syster: Jag hittar inte saffranet! (Letar i alla skåp och lådor.)

Brodern: (in, iklädd dubbla lager kläder, och på det mammas förkläde.) Titta i skåpet och lådan.

Systern: Meh...

Brodern: (tittar i skåpet och lådan) Saffranet är borta.

Systern: Jag vet. (paus) Fråga pappa, det var ju han som tog in allting.

Brodern: Hjälpte inte du honom att packa upp?

Systern: Jag låtsades sova. Jag trodde du hjälpte honom.

Brodern: Jag låtsades bajsa.

Systern: (Ropar på fadern) VET DU VAR SAFFRANET ÄR?

Fadern: (nyvaket innifrån sovrummet, där han däckat efter eskapaderna på ICA Maxi): Titta i skåpet och lådan!

Systern: Meh!

Brodern:  Vi gör papperkakor istället. Han har säkert glömt handla saffran, då kan han åka till ICA igen. Likabra, jag behöver mer blåbärssoppa.

Fadern in, nyvaken, nätbrynja. Börjar leta i alla skåp och lådor Halvt mumlande: Jag vägrar åka till ICA igen....

Systern: Var hade du saffranet sist?

Fadern: I rockfickan?

Brodern: Har du snattat det? Coolt...

Systern: Har du tittat i rockfickan?

Fadern ut.


Lite senare:

Systern: Du kanske inte ska äta så mycket pepparkaksdeg om du är magsjuk?

Brodern: Det är så fruktansvärt att göra pepparkakor, allt ska liksom stöpas i samma form. Som med kapitalismen...

Systern: Men gör egna då?

Brodern: KAN MAN DET?

Systern: Ta en kniv bara...

Brodern: Oj...

Fadern in: Nehej, inte i rocken. Du kanske inte ska äta så mycket pepparkaksdeg om du är magsjuk?

Systern: I bilen?

Fadern: Ska jag behöva... jaja, JAG ÅKER INTE TILL ICA IGEN! (Ut.)

Brodern: Man skulle ha glasyr till...

Systern: Då gör vi glasyr...

Brodern: KAN MAN DET?

Systern: Bara att blanda socker och vatten...

Brodern: Oj...

Modern in, klädd i en indisk pyjamas, ser ut som GB-gubben. Utan att titta på pepparkakorna:) OJ VAD FINT NI GÖR! Men du kanske inte ska äta all deg om du är magsjuk?

Systern: Har du sett saffranet?

Modern: Har du...

Systern: Jag har tittat i lådorna och skåpet.

Modern: Ska du inte göra pepparkakorna i form?

Brodern: DET FANNS INGA FORMER FÖR JULELEFANTER!

Fadern in: INTE I BILEN HELLER! JAG ÅKER INTE TILL ICA, SÅ ÄR DET BARA!

Systern: Byxfickorna då?

Fadern: Nej... det går ju inte. Byxorna ligger ju i tvätten.

Brodern: Då blir det gula byxor sen...

Fadern ut, frustande.

Brodern: Jag gillar inte elefanter. De får så stirrig blick.

Systern: Du kanske inte ska äta så mycket glasyr om du är magsjuk?

Brodern: Har du hört om råttan som sprang här igår?

Systern: Den var jättesöt! Kan inte vi köpa en katt?

Faderns bil hörs starta utanför.

Systern: Vart skulle han?

Modern: Till ICA, tror jag.

Brodern: Förlåt, jag måste på toa...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback