DET ÄR INTE BARA MORMOR SOM GRÅTER 3

eller JULEN PÅ LANDET
eller JAG ÅKER INTE TILL ICA MAXI IGEN!

JULBAK 2


Senare samma dag som pepparkakorna bakades. Fadern har varit på ICA MAXI och inhandlat saffran och, efter ett telefonsamtal, vänt tillbaka för att även inhandla julmarsipan. Brodern har pausat från allting och satt sig i datorrummet. Modern smygäter lussedeg i köket. Hunden ylar och skäller i hallen.


Systern i telefon: Koko cheri, avoir une travailler dans la Suède, il y a une jambon de Noel dans la frigerateur, et le Apres Nuit-bonbon a la table... LUSSEKATTSDEGEN JÄSER ÖVER! KAN DU TA DEN BROR?

Brodern (från datorrummet, även känt som Faderns fristad) MAMMA, TA LUSEKATTSDEGEN, JAG SKRIVER HEMTENTA! (bloggar vidare.)

Modern: JAG PACKAR, TA DEGEN FAR!

Fadern mumlar innifårn sovrummet, där han däckat efter dagens andra tur till ICA MAXI: Jag åker inte till IC... (somnar om)

Systern: Lussekattsdegen jäser över! Nu bakar vi!

Brodern: Ut muttrande från datorrummet: Tack gode Gud att det finns blogg.

Systern: DU FÅR INTE BLOGGA OM MIG!

Brodern: Hinner man ta en macka innan baket?

Systern: NEJ!

Brodern börjar bre en leverpastejmacka.

Systern: Mamma, flytta dig från degen nu, vi ska baka! (till brodern) MEN HALLÅ DU FÅR INTE HA LEVERPASTEJIGA HÄNDER NÄR DU HÅLLER PÅ MED LUSSEKATTER, JAG ÄR VEGETERIAN!

Brodern: Då gör jag marsipangodis istället. Det vill ju inte du ha, då gör det inget om det kommer leverpastej i det.

Fadern: (från sovrummet) Gör inte slut på all leverpastej!
Modern in: Har nån sett alla mina kläder? (ut, utan att invänta svar)

Brodern: Den här gula karamellfärgen är jättedålig! (Häller i alldeles för mycket av den gula karamellfärgen.)

Systern: Vad ska du ha gult till?

Brodern: Julpåskkycklingar...



Modern
(från datorrummet:) HAN HAR BLOGGAT OM OSS!

Systern: Meh!

Brodern: Skulle inte du packa?
Modern: Höhöhöhö!

Systern: Vad det luktar...

Brodern: Oj... det var inte gul karamellfärg, det var bittermandel!

Systern: Meh!

Brodern: Här är karamellfärgen...

Modern från datorrummet: DU SKULLE JU INTE BERÄTTA ATT VI HAR RÅTTFÄLLOR!

Brodern: Allt i bloggen är bara fiktion!

Systern: Nu luktar det ännu konstigare...

Brodern: Oj... det där var visst citronsmak... det blir inga julkycklingar i år.

Systern: INGA JULKYCKLINGAR?!

Brodern: Jag färgar den här degen grön så man vet vilken som är citroin-bittermandel.

Systern: Vad kan man göra med grön marsipan?

Brodern: Utomjordlingar!

Systern: JAAAAA!


Modern in: Har nån sett alla mina kläder?

Brodern: Varför har du ställt smakessenserna bland karamellfärgerna?

Modern: Stackars hunden, han ska få lite fil... nej, filen är slut!

Fadern in i rutig flanellpyjamas: Jag åker inte till ICA MAXI för lite fil! (Tar en leverpastejmacka.)

Systern: Sluta nalla av degen mamma, ta en macka som far och bror!

Modern: Nej, hundens spya var full av leverpastej, jag vill inte ha macka, det blir äckligt.

Fadern och brodern: Yiiiiii....

Modern: Vad fina marsipangranar!

Brodern: DET ÄR JUL-UTOMJORDLINGAR!

Modern: Är det inte en stjärna där i toppen?

Brodern: DET ÄR EN TOMTELUVA! (Tar en pepparkaka.)

Systern: Du får inte äta av pepparkakorna, de är inte klara!

Brodern: Men de har ju varit i ugnen.

Systern: De är inte klara för att de är färdiggräddade, det tar ett tag för dem att stelna!

Brodern: Åh, de är precis som barn...

Modern: Ska ni inte doppa marsipanen i blockchoklad?

Systern: Gör i ordning det då!

Brodern: Men det är ju degen som är godast.

Systern: MEN DU ÄR JU MAGSJUK!

Modern: Det finns ingen blockchoklad!

Systern: Pappa har säkert bara gömt den för att ite du ska äta upp den...

Modern: Ja, det förstås. Vilken tur.

Systern: PAPPA VAR ÄR BLOCKCHOKLADEN?

Fadern: Det finns ingen blockchoklad.

Systern: MEH!

Fadern: JAG ÅKER INTE TILL MAXI, NI FÅR SMÄLTA NER ERA CHOKLADKALENDRAR!

Systern: NEEEEEJ!

Brodern ut för att hämta sin  chokladkalender.


Modern:
Titta vilken fin utomjording!

Systern: Det är en get. Tror jag.

Modern: Vad starkt den smakar!

Systern: Mamma, ät inte mer nu!

Modern: Jag måste på toa...

Brodern in med resterna av en chokladkalender: RÅTTORA HAR ÄTIT UPP DEN!

ALLT BLIR SVART

Modern: Inne från toan: FAN!

Systern: PAPPA BYT PROPP!

Fadern: PROPPARNA ÄR SLUT! DET BLIR INGET LJUS I ÅR!

Brodern: Sluta vara så melodramatiskt, det finns fler på Maxi.

Fadern ut.


Kommentarer
Postat av: Jojo

Pust, rena rama Pang i Bygget, man kanske ska vara glad att man inte kan vara med på era jular längre.....

Moster i Gbg

2007-12-26 @ 18:52:38
Postat av: Jojo igen

Jag såg dig nog, på TV ikväll! Kul!

Moster

2007-12-26 @ 22:34:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback