Because we like to kill people

Snackat med min kinesiska granne igen. Han var fortfarande fascinerad över de där ölbollarna, så han ville snacka mer om julmat.
"It seems like there is a lot of special food you eat only at Christmas", sa han.
Stolt nationalist som jag är, ville jag gärna förklara att julen för oss är nånting mer än bara ett Kristet påfund. Julen är egentligen ett övertagande av midvinterblotet, och här i norr har såklart mörkret och kylan borrat sig djupt ner i folksjälen och format våra psyken, och naturligtvis är det egentligen denna uråldriga och självklara tradition var ett uttryck för. En vilja att fira ljusets återkomst, och att unna sig god mat med mycket värmande fett under årets tuffaste tid.

Nu är det lite så, att engelska inte är ett språk jag behärskar. Så det jag fick ur mig var ungefär:
"Well, we are not only Christians, ehm, you know, the vikings, they ehm did this Midvwinterblot, that´s, ehm, well, they sacrified people and pigs and stuff. But not normal people, only slaves from Russia for example. So this is very important to us."

Jag hoppas att hans utbildning ("Scandinavian studies for foreign people") inte innebär att han måste skriva en massa rapportet och sånt. Jag är ingen bra källa att hänvisa till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback