Sanningar
Jag kan dansa. Det står i tidningen.
OCH ALLT SOM STÅR I TIDNINGEN MÅSTE VARA SANT!
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=5-AV_ID=900568,00.html?from=puff
OCH ALLT SOM STÅR I TIDNINGEN MÅSTE VARA SANT!
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=5-AV_ID=900568,00.html?from=puff
I tider av kris
EXTRAFÖRESTÄLLNING!
Teatergruppen Tio Fötter ger Släpp in mig!
lördag 25/4 kl 13.00 (SLUTSÅLD) och 15.00 EXTRAFÖRESTÄLLNING
En komedi för barn 6-13 år
De vill komma in , de tre, eftersom de har hört att allt är mycket bättre inne än ute. Roligare och mer spännande fast det vet de egentligen inte, det är bara vad de har hört. Men hur kommer man in? Hur gör man för att bli insläppt? Hur ska man vara för att de där inne ska öppna dörren?
Släpp in mig! är en nyskriven komedi som handlar om ärlighet och skillnaderna mellan hur vi är, hur vi vill vara och hur vi uppfattas av andra.
Manus, regi och musik: John Fiske Medverkande: Carin Anlér Fiske, Björn Dahlman och AnneLee Vikner Scenografi: Pia Davidsson Producent: Carin Anlér Fiske Biljetter : 70 kr, 018-131556
Barn
- Kan jag få din autograf.
- Visst.
- Var är hon som spelade den där andra?
- Jag tror hon är ute och hämtar vår bil.
- Jaha. Kan du skriva hennes autograf också?
-------
Förresten:
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/program/index.asp?ProgramID=68
Klicka på LYSSNA IGEN, 15.00-15.20
"Möten här och nu stimulerar fantasin och därmed empatin..." Jag är så jävla DiLeva.
----
- Visst.
- Var är hon som spelade den där andra?
- Jag tror hon är ute och hämtar vår bil.
- Jaha. Kan du skriva hennes autograf också?
-------
Förresten:
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/program/index.asp?ProgramID=68
Klicka på LYSSNA IGEN, 15.00-15.20
"Möten här och nu stimulerar fantasin och därmed empatin..." Jag är så jävla DiLeva.
----
På väg till ...shire
PÅ VÄG TILL ...SHIRE skrevs av Annelee Vikner 2002, och hade urpremiär samma år på Biancos krog i Gottsunda. Pjäsen utspelar sig på en sylta längst med vägen någonstans ute i den amerikanska landsbygden, där Clark Brennenfield stannar till då hans bil går sönder. I väntan på att bilen ska bli lagad träffar han två typer han aldrig hade kunnat drömma om fanns, och än mindre att han själv skulle råka ut för. I gränslandet mellan ett svart relationsdrama och en absurd komedi ställs Clark inför frågestälningar han hade hoppats att han aldrig skulle behöva konfronteras med.
ANNELEE VIKNER är verksam som skådespelare, regissör och dramatiker i Uppsala. På väg till ...shire ingår i en trilogi med fristående historier. De två andra delarna, Löftet och Du är min klocka, har tidigare spelats i regi av Johan Briggert på Ecocafét respektive Café Ofvandahls i Uppsala.
BANANTATERN bildades år 2002 i Uppsala, och under två intensiva år satte de upp Klassfiende av Nigel Williams, Fångvaktare av Sven Delblanc och Lillforsen Blues av Håkan Stenqvist, samt medverkade vid diverse tillställningar, gjorde gatuteater etc. Därefter skingrades Bananteatern för vinden. Efter fem år är de nu tillbaka, med ambitionen att åter göra sig ett namn i Uppsala och fortsätta påtala den fria kulturutövningens viktiga roll i samhället och för demokratin. Bananteatern utgörs för tillfället av Johannes Wanselow, Björn Dahlman, Mats Lindberg, Linnea Ripenberg och Cecilia Byttner.
Föreställningen är cirka 40 min utan paus.
Medverkande: Mats Tielman-Lindberg, Daniel Färnstrand, Veronica Westerling och Magnus Byttner. Regi: Björn Dahlman
NUMMER 3 <3 LOLZ!
PRIO 1 Estetiska läroprocesser, scenografi och teaterkläder 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 2 Folkdiktning och folktro 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 3 Feministisk estetik 7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 4 Estetiska läroprocesser, estetikbegreppet 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%)
Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 5 Filosofins klassiker: antiken och medeltiden 7,5hp, Kvällstid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 6 Idéhistoriens huvudlinjer, nyare tiden 7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 7 Idéhistoriens huvudlinjer, äldre tiden 7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 8 Kulturens estetisering 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 9 Kön i kulturen 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 10 1900-talets estetik 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 2 Folkdiktning och folktro 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 3 Feministisk estetik 7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 4 Estetiska läroprocesser, estetikbegreppet 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%)
Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 5 Filosofins klassiker: antiken och medeltiden 7,5hp, Kvällstid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 6 Idéhistoriens huvudlinjer, nyare tiden 7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 7 Idéhistoriens huvudlinjer, äldre tiden 7,5hp, Dagtid, Halvfart (50%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 8 Kulturens estetisering 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 9 Kön i kulturen 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
PRIO 10 1900-talets estetik 7,5hp, Dagtid, Helfart (100%) Fristående kurs Normal undervisning Uppsala universitet, Uppsala Grundnivå
Studera.nu
Ikväll är sista kvällen att söka kurser inför hösten.
Det gör man på studera.nu. Ikväll, såhär sista kvällen, tycker studera.nu att det är lägligt att inte ha en fungerande sida. De passar på, liksom. De tänker att det är bra att ta det just sista kvällen, då de flesta väl ändå har hunnit söka. De tänker att studenterna väl har lärt sig från förra året, då sidan inte funkade sista dagen.
Det jävligaste är, att sidan fungerar sådär stundtals. Och då är den oändligt långsam. Men nu har studera.nu infört en ny grej - om man är passiv för länge, loggas man ut automatiskt! För att vara aktiv måste man skicka in lite information och sådär.
Att lägga saker i sin "varukorg" räknas inte som aktivitet.
Att fylla i personuppgifter och kryssa i alla viktiga rutor räknas inte som aktivitet.
Att sortera prioriteringsordningen på sina val räknas inte som prioritet.
Så när jag efter två timmar äntligen lyckas få vara på sidan tilräckligt länge för att ta mig igenom hela processen - som tar ungefär 30 min eftersom sidladdningar inte riktigt är nånting studera.nu vill ställa upp på - så händer det sig att jag just prejävlacis ska klicka på "skicka in" - då jag blir utkastad.
Jag tror att vi är en ny mutskandal på spåren.
Jag tror att det är CSN-Markus som ligger bakom.
Det gör man på studera.nu. Ikväll, såhär sista kvällen, tycker studera.nu att det är lägligt att inte ha en fungerande sida. De passar på, liksom. De tänker att det är bra att ta det just sista kvällen, då de flesta väl ändå har hunnit söka. De tänker att studenterna väl har lärt sig från förra året, då sidan inte funkade sista dagen.
Det jävligaste är, att sidan fungerar sådär stundtals. Och då är den oändligt långsam. Men nu har studera.nu infört en ny grej - om man är passiv för länge, loggas man ut automatiskt! För att vara aktiv måste man skicka in lite information och sådär.
Att lägga saker i sin "varukorg" räknas inte som aktivitet.
Att fylla i personuppgifter och kryssa i alla viktiga rutor räknas inte som aktivitet.
Att sortera prioriteringsordningen på sina val räknas inte som prioritet.
Så när jag efter två timmar äntligen lyckas få vara på sidan tilräckligt länge för att ta mig igenom hela processen - som tar ungefär 30 min eftersom sidladdningar inte riktigt är nånting studera.nu vill ställa upp på - så händer det sig att jag just prejävlacis ska klicka på "skicka in" - då jag blir utkastad.
Jag tror att vi är en ny mutskandal på spåren.
Jag tror att det är CSN-Markus som ligger bakom.
Falukorv, ketchup och glas
Och makaroner och amerikansk dressing. Och Pepsi Max. Och rostad lök. Men det fick liksom inte plats i rubriken.
Härom dagen stod det att inte bara kyckling, utan nu även falukorv hade fått glas i sig. (Och Metro hade den fantastiska rubriken: "Polisen misstänker: Det kan vara en anställd." Duh.) Ojojoj vad farligt det numera var med falukorv, stod det. Nån Namn med nån Ålder i nån Stad hade fått hela kinden uppriven. Usch och fy, ät inte falukorv!
Så nu äter normala människor inte falukorv.
Själv är jag inte sådär jättenormal.
Jag blev så frestad av att läsa om all falukorv att jag helt enkelt var tvungen att gå och köpa mig en. Sen stekte jag stora tjocka skivor, och hällde på en hel massa amerikansk dressing och rostad lök specialinköpt för tillfället.
Jag klarade mig. Jag hade nog tänkt klämma lite på den för att kolla glasbitar, men si det glömde jag för det luktade så gott.
Jag tror som de flesta andra, att ett gäng militanta veganer på ett inte helt tafatt sätt samordnat nån slags stöt, och sen har en massa copycats hakat på.
Och det var ju ganska o-charmigt av dem, tycker nog gemene man och så även jag.
Men samtidigt känner jag inte att jag har rätt att whina.
Man väljer sina kamper. Jag har försökt att vara vegeterian, men jag var värdelös och hatar bönor och åt kebab när ingen såg och julskinka för att det ändå var jul och obscena mängder gelatingodis. Sen lade jag av, bland annat av ekonomiska skäl. Men jag anser att det egentligen är ett beundransvärt moraliskt ställningstagande att vara vegeterian, även om jag undrar om det inte har mer verkan att väja ekologiskt kött.
Man väljer sina kamper. Världen är komplex och man kan engagera sig i precis vad som helst, men inte i allt för det hinner man inte.
Men i kampens logik gäller att den starkare har rätt.
I de militanta veganernas värld är detta en logisk krigshandling. Det är logiskt att utföra krigshandlingar i krig. Och det är faktiskt upp till var och en att välja om man vill anse sig vara i krig eller inte.
Det är lite fånigt av de militanta veganerna att utföra en krigshandling. Krig är dumt och våld föder våld. Men vore jag en torterad stackars gris skulle jag nog ändå ha viss sympati för veganerna, och tycka att det vore grymt (i betydelsen bra, för nu är det ändå grisar vi pratar om) att ha dem i mitt lag.
Bara den som är stark nog att slå tillbaka kommer att tas på allvar. Det är djungelns lag. Eller skolgården. Eller kapitalismens. Eller världens.
Och när jag köper falukorven så stöder jag en tillverkare som är betydligt elakare mot grisen än vad veganen är mot mig.
Jag är inte ens oskyldig civilbefolkning.
Jag är sponsor.
Härom dagen stod det att inte bara kyckling, utan nu även falukorv hade fått glas i sig. (Och Metro hade den fantastiska rubriken: "Polisen misstänker: Det kan vara en anställd." Duh.) Ojojoj vad farligt det numera var med falukorv, stod det. Nån Namn med nån Ålder i nån Stad hade fått hela kinden uppriven. Usch och fy, ät inte falukorv!
Så nu äter normala människor inte falukorv.
Själv är jag inte sådär jättenormal.
Jag blev så frestad av att läsa om all falukorv att jag helt enkelt var tvungen att gå och köpa mig en. Sen stekte jag stora tjocka skivor, och hällde på en hel massa amerikansk dressing och rostad lök specialinköpt för tillfället.
Jag klarade mig. Jag hade nog tänkt klämma lite på den för att kolla glasbitar, men si det glömde jag för det luktade så gott.
Jag tror som de flesta andra, att ett gäng militanta veganer på ett inte helt tafatt sätt samordnat nån slags stöt, och sen har en massa copycats hakat på.
Och det var ju ganska o-charmigt av dem, tycker nog gemene man och så även jag.
Men samtidigt känner jag inte att jag har rätt att whina.
Man väljer sina kamper. Jag har försökt att vara vegeterian, men jag var värdelös och hatar bönor och åt kebab när ingen såg och julskinka för att det ändå var jul och obscena mängder gelatingodis. Sen lade jag av, bland annat av ekonomiska skäl. Men jag anser att det egentligen är ett beundransvärt moraliskt ställningstagande att vara vegeterian, även om jag undrar om det inte har mer verkan att väja ekologiskt kött.
Man väljer sina kamper. Världen är komplex och man kan engagera sig i precis vad som helst, men inte i allt för det hinner man inte.
Men i kampens logik gäller att den starkare har rätt.
I de militanta veganernas värld är detta en logisk krigshandling. Det är logiskt att utföra krigshandlingar i krig. Och det är faktiskt upp till var och en att välja om man vill anse sig vara i krig eller inte.
Det är lite fånigt av de militanta veganerna att utföra en krigshandling. Krig är dumt och våld föder våld. Men vore jag en torterad stackars gris skulle jag nog ändå ha viss sympati för veganerna, och tycka att det vore grymt (i betydelsen bra, för nu är det ändå grisar vi pratar om) att ha dem i mitt lag.
Bara den som är stark nog att slå tillbaka kommer att tas på allvar. Det är djungelns lag. Eller skolgården. Eller kapitalismens. Eller världens.
Och när jag köper falukorven så stöder jag en tillverkare som är betydligt elakare mot grisen än vad veganen är mot mig.
Jag är inte ens oskyldig civilbefolkning.
Jag är sponsor.